Inazuma Eleven (EU) - Anmeldelse

Inazuma Eleven (EU) - Anmeldelse

Huma | 3. April 2012 | 1 Kommentar
  • Titel: Inazuma Eleven
  • Original titel: イナズマイレブン (Inazuma Irebun)
  • Platform: Nindento DS
  • Udgiver: Level-5 (JP) og Nintendo (EU)
  • Udvikler: Level-5
  • Genre: RPG, Sports
  • Mode: Single-player og multiplayer
  • Udgivelsesdato: 22.08.2008 (JP) og 28.01.2011 (EU)

Forord

Da spillet originalt er lavet i Japan samt hovedpersonen samt hans hold er fra Japan, betyder det at alle navne på personer i anmeldelsen vil være de japanske og ikke de engliseret navne som de har fået (da jeg personligt ikke kan lide de navne de har fået), da det kommer til at ske lidt rod senere hen når hovedpersonen og resten af holdet i spillet også ville skulle spille mod andre lande i Inazuma Eleven 3, og derved får de nye figurer jo navne fra de lande de kommer fra. De engelske dubnavne og betydninger vil stå i parenteset.

Denne anmeldelse er også en anmeldelse af den europæiske release af spillet, da der nogle forskelle mellem den japanske og europæiske udgaver.

Historien

Hovedpersonen Mamoru Endou (Dub: Mark Evans) er en meget talentfuld målmand fra Raimon Junior High og barnebarn af Japans bedste målmand, som døde før han blev født. Selvom hans evner er gode, mangler hans skole en rigtig fodboldklub, da seks andre medlemmer ikke en gang er interesseret i træningen. Men så snart en mystisk angriber ved navn Shuuya Gouenji (Dub: Axel Blaze) flytter til Mamoru’s by begynder der at ske noget. Skolen bliver udfordret af Teikoku Academy (Dub: Royal Academy) og møder deres topspiller, men kalder det for “uafgjort” selvom de førte stort, så Mamoru må nu finde medlemmer til sit hold og deltage i Regional Mesterskabet. De vinder finalen og advancerer til National Mesterskabet hvor de igen vil møde Teikoku Academy pga. de var sidste års vinder, har de direkte adgang. I den allerførste kamp National Mesterskabet taber Teikoku Academy til en mystisk og stærk hold fra Zeus Junior High som Mamoru nu skal vinde over.

Fodbold med rollespils-elementer

Inazuma Eleven er et unik spil hvor man blander fodbold med rollespil samt krydret med Hissatsu Teknikker (mere om det længere nede i anmeldelsen). Der er mulighed for at spille 4 mod 4 eller 11 mod 11 afhæning om det er for at rekruttere medlemmer eller spille et rigtigt kamp. Derudover vil man kunne løbe rundt i og på skolen, rundt omkring i den by som skolen ligger i samt udvalgte områder i historien til de forskellige skoler man skal kæmpe imod i turneringer.

Intro videoen

Introen til den europæiske er blevet dubbet til forskellige sprog, desværre ikke til dansk (den ville nok heller ikke have været særlig god, når den slags kommer til DK er det som regel dårligt oversætning), men på engelsk, tysk, italiensk, fransk og spansk. Den udgave der kan købes i Danmark er den engelske intro. Desværre blev 99,9% af sangteksten skrevet helt om, men har samme rytme. Forneden kan den engelske og japanske ses og høres. Den japanske sang er sunget og skrevet af bandet T-Pistonz som også synger alle introer til anime serien.

Henholdvis engelsk og japansk versioner.

Hissatsu Teknikker og Elementer

Modsat i det virkelige fodbold, kan man i Inazuma Eleven verden bruge Hissatsu (lit. Special) Teknikker. I Inazuma Eleven fungere Hissatsu meget godt og ser også godt ud, for alle teknikker er animeret (små korte sekvenser) hvor teknikken’s navn bliver vist, hvordan den udføres samt den eller dem der udfører den. Der er fire typer af dem, Skud, Drible, Blokering og Redning. Nogle kan kun bruges i at skyde på mål, komme forbi modstanderen, blokere et forsøg på at komme forbi samt redde bolden så der ikke scores et mål. Der er også combo teknikker hvor man kan være 2-4 om et teknik. Alt det fungere utroligt godt, og gør det også spænende at spille det. Styrken i Hissatsu Tekninkker afhænger også af hvilket element spilleren er samt den Hissatsu der bruges, hvis elementet er den samme for spilleren og Hissatsu’en vil den være mere kraftigere. Der er ialt 4 elementer; Vind, Jord, Ild og Træ. Nolge af elementer ikludere også underelementer feks. under Vind’s underelementer er der Vand, Is, Lyn og Vinden selv. Så når man vil lære en spiller en Hisstatsu, skal man vælge den rigtige som passer til spilleren, hvilket er fungere godt, det gør så man også kan lave den hold men vil have som har bestemte elementer og Hissatsu, og det kan afgøre en kamp hvis man har en fordel over for modstandere.

Eksempler på 2 af Hissatsu teknikker: Twin Boost og God Hand.

Filmsekvenser

Der er 22 filmekvenser (hvis man medregner intro og ending), og de er overraskende i god kvalitet at man kan blive imponeret over det. Det er animereret som om det skal kunne bruges til TV, og det er nok også derfor de kaldte det en stærre projekt, hvor der i forvejen var planer om at lave en anime serie som skulle baseres på spilserien (der er efterfølgere af denne spil som fortsætter efter National Mesterskabet).

2 korte filmsekvenser.

Andet

Den europæiske udgave har fået spilmotoren fra Inazuma Eleven 2, samt indholdet som portrætter af spillere TP prisen er ligeledes også fra Inazuma Eleven 2. Det er derfor der er små forskelle på udseendet mellem den europæiske og japanske versioner. Derudover i den japanske version er der en team hedder Layton Team som består af 5 figurer fra Professor Layton (et andet af Level-5´s populære franchise spil). Der er desuden over 1000 karaktere i spillet, så der er en masse at vælge mellem til at lave sin helt egen personlige ultimative hold.

×

1 Kommentar til "Inazuma Eleven (EU) - Anmeldelse"

  1. Kevin says:

    Intet andet end genialt!

Skriv en kommentar

For at undgå unødvendige kommentarer, bedes du læse nedenstående igennem, før du skriver.
- Tag dig tid til at skrive - vær seriøs. Vi godkender kun gode og relevante kommentarer.
- Skriv i en ordentlig tone - kommentarer der indeholder skældsord vil ikke blive godkendt.
- Skriv aldrig dine private oplysninger - telefonnummer, e-mail, adresse osv.
- Skriv kun kommentarer der har relevans til snydekoden selv eller spillet.
- Klik her hvis du vil du have dit eget logo/avatar ved kommentar.